En central del av marknadsföringen idag är att bygga en stabil och snabbväxande kundbas. Vanligtvis görs detta genom inbound marketing för att skapa sofistikerade och lyhörda webbplatser, god närvaro i sociala medier samt kundtjänst online utöver alla fysiska butiker. Med dessa element skapas attraktiva kunderbjudanden genom målgruppsanalys så att kunden förmås att lämna sina kontaktuppgifter så att företaget får möjlighet att bearbeta och våra relationen till kunden fram till ett potentiellt köp eller en konvertering.
Företag som lyckas bra med att växa sin kundbas idag använder ofta någon form av digital marknadsföringsstrategi, "growth hacking" i kombination med s.k. content marketing. Genom growth hacking kan företag använda sin kreativitet, ett analytiskt tankesätt samt och analys av sociala interaktioner i syfte att sälja produkter, få ökad exponering och involvera sökordsoptimering (SEO), webbplatsanalys, länkning, content marketing och A / B-testning.
Våra jurister rådger om:
- Regelverket för e-integritet
- Framväxande regelverk för reklam
- Direktivet om onlineplattformar
- E-handelsdirektivet
- Influencer marketing och sponsring
- Marknadsföring i sociala medier
- Branschorganens standardvillkor och riktlinjer (t.ex. SWEDMA:s etiska regler för e-postmarknadsföring)
- Internationell best practice och uppförandekoder (t.ex. ESOMAR, IAB)
- Internationella branschramar (t.ex. IAB:s ramverk för transparens och samtycke, Transparency & Consent Framework, "TCF")
- Digital upphovsrätt och web-scraping
- Lagar, regler och praxis för varumärken online
- Domäner
Juridiska frågor som kan uppstå:
- E-postmarknadsföring vs spam - hitta balansen
- Marknadsföring på sociala medier - med andras varumärken?
- Användning av konkurrenters varumärke i SEO vs varumärkesintrång?
- Använda cookies som efterlever regelverken för e-integritet, GDPR, CCPA etc.
- Länka till tredje parts webbplatser och risker för varumärkesintrång?
- Användning av andra varumärken och offentliga utrymmen i dina kampanjer och marknadsföringsmeddelanden - vad är tillåtet?
- Retweeting, citering och återanvändning av andras innehåll, infographics, foton och blogginlägg - var går gränsen?
Vi erbjuder våra tjänster som en kombination av fasta och volymbaserade priser utifrån dina behov och preferenser.